Door prijsverhogingen steeg de omzet uit voortgezette activiteiten toch, maar
minder sterk dan analisten hadden voorspeld. Het aandeel DE daalde
dinsdagochtend op de Amsterdamse beurs ruim 5 procent.

Op vergelijkbare basis groeide de omzet uit de verkoop van koffie en thee met
1,1 procent tot 639 miljoen euro. De totale omzet nam met 1,5 procent af tot
645 miljoen euro. Dat komt doordat het bedrijf wil stoppen met de export van
ongebrande koffiebonen en die activiteiten aan het afbouwen is.

Met name in Duitsland, de thuismarkt van prijsvechters als Aldi en Lidl, heeft
DE zichzelf in de vingers gesneden met al te agressieve prijsverhogingen.
Het bedrijf probeert de schade de komende tijd te herstellen door de
prijsverhogingen deels terug te draaien en zijn producten beter in de markt
te zetten.

Douwe Egbert: omzet bedrijfskoffie zakt

Ook het onderdeel Out of Home, dat koffie levert aan kantoren en
horecabedrijven, viel tegen met een omzetdaling op vergelijkbare basis van
1,3 procent. DE wijt dat aan uitdagende marktomstandigheden. Klanten kiezen
vaker voor goedkopere oploskoffiemachines, aldus bestuursvoorzitter Michiel
Herkemij.

De topman zei dat DE zijn aanbod aanpast aan de veranderde wensen van sommige
klanten. Er komen goedkopere varianten en klantvriendelijkheid krijgt meer
aandacht. Out of Home draagt volgens de topman niet alleen bij aan de
financiële resultaten, maar is ook van belang voor de zichtbaarheid van het
merk.

Zelf toonde Herkemij zich tevreden met de prestaties in de meeste
West-Europese markten, zoals Nederland, Frankrijk en Spanje. Hij sprak wel
van een ,,gemengd beeld''. De topman stelde dat de strategie van DE om zich
met innovatieve producten op het duurdere marktsegment te richten,
,,momentum'' krijgt.

Lees ook:

'Omzet DE Master Blenders stelt teleur'

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl